Recensie: De roadtrip – Beth O’Leary

IMG_20210913_074304_786

Auteur: Beth O’Leary
Uitgever: Uitgeverij De Fontein
Prijs: €20
Waardering: ⭐⭐⭐

Yes! Vanaf vandaag kun je De roadtrip, het nieuwe boek van Beth O’Leary, in de (online) boekhandel vinden. Ik werd een paar weken geleden verrast met een leesexemplaar dus ik kan jullie vandaag al vertellen wat ik ervan vond! Lees je mee?

Waar gaat De roadtrip over?
Addie en Dylan hebben elkaar vermeden sinds hun relatie stukliep. Nu moeten ze ongepland 600 kilometer lang een auto delen. Wat er ook gebeurt, deze roadtrip zal niemand ooit vergeten…

Addie en haar zus Deb zijn voorbereid op een epic roadtrip van het zuiden van Engeland, waar ze wonen, naar een bruiloft in Schotland. Snacks, playlist, route: alles ligt klaar. Eén kleine botsing later, en hun Mini heeft opeens drie extra passagiers: Dylan, Addie’s ex-vriend; zijn beste vriend Max, die meer issues heeft dan een gemiddeld weekblad; en de onbekende Rodney, die niemand eigenlijk kent maar die ook een lift naar de bruiloft nodig had. Wat zal het eerder begeven, de auto of de gespannen vrede tussen de passagiers?

Screenshot_20210914-201253__01

De roadtrip wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Addie en Dylan. Twee karakters die samen een ingewikkeld verleden blijken te hebben. De spanning in de auto is dan ook direct voelbaar. Dit roept gelijk één prangende vraag op: Wat is er tussen hen voorgevallen? De roadtrip wordt vanuit het nu en toen verteld om je stapsgewijs antwoord te geven op deze vraag.

Het voelt alsof je als lezer echt deel uitmaakt van deze reis, waarschijnlijk omdat er een fijne ‘gecontroleerde’ chaos heerst in het verhaal. Bovendien heeft ieder personage wat in De roadtrip voorbijkomt een complex levensverhaal te vertellen. Beetje bij beetje worden de onderlinge verhoudingen duidelijk. En als je denkt: nu kan er niets meer misgaan weet Beth O’Leary weer iets unieks te bedenken!

“Als je geheimen als energie zou kunnen gebruiken, hadden we geen benzine nodig – dan hadden we genoeg wrok in deze auto om ons helemaal naar Schotland te brengen.”

Beth O’Leary neemt je mee op een bizarre, meeslepende en humoristische roadtrip met onvergetelijke personages die stuk voor stuk een plekje in je hart weten te veroveren.

Bestel De roadtrip via Bol.com