Recensie: Het schaduwjaar – Kim Liggett

Screenshot_20191016-200940__01
AUTEUR: Kim Liggett
UITGEVER: Best of YA
PRIJS: €18,99
WAARDERING: ⭐⭐⭐⭐⭐

Samen met Dionne/Eyeloveprint las ik Het schaduwjaar. Het leek ons leuk om een buddyread te doen met een van de populairste boeken op dit moment. We hebben elkaar dag en nacht lastig gevallen om elk aspect van dit (spannende) boek te bespreken. Vandaag delen we onze mening met jullie!

Waar gaat Het schaduwjaar over?
Niemand praat over het genadejaar. Het is verboden.

Meisjes krijgen hun hele leven te horen dat ze de kracht hebben om mannen te verleiden en andere vrouwen gek te maken van jaloezie. Men gelooft dat de huid van jonge vrouwen een krachtig extract afstoot. Daarom worden ze voordat ze zestien jaar worden verbannen naar de wildernis, zodat ze gezuiverd en klaar voor het huwelijk kunnen terugkeren. Maar niet iedereen zal het overleven.

Tierney James droomt van een beter leven: een samenleving die geen vrienden en vrouwen tegen elkaar opzet. Maar als haar eigen genadejaar dichterbij komt, realiseert ze zich al snel dat de extreme leefomstandigheden daar niet haar grootste probleem zullen zijn. Het zijn ook niet de stropers die zich in het bos schuilhouden; mannen die wachten op hun kans om een van de meisjes te vermoorden en zo hun fortuin te maken op de zwarte markt. De grootste bedreiging voor de genadejaarmeisjes zijn ze zelf.

IMG-20191014-WA0023
Eerlijk gezegd begon ik met gemengde gevoelens aan Het schaduwjaar. Dit kwam, omdat ik alleen maar lovende reacties voorbij zag komen. Dit zorgde ervoor dat ik bang was dat mijn verwachtingen te hoog waren voor dit boek. Eenmaal begonnen in Het schaduwjaar begreep ik meteen de hype rondom dit boek. Vanaf het eerste hoofdstuk was ik compleet in de ban van Het schaduwjaar.

Kim Liggett heeft een prettige schrijfstijl die vlot wegleest. Telkens denk je ‘nog een hoofdstuk’ maar al gauw worden het er meer. Het verhaal heeft iets mysterieus waardoor je verder wil blijven lezen. In Het schaduwjaar volgen we Tierney, zij is het type personage waar ik absoluut een zwak voor heb. Ik hou namelijk van stoere vrouwelijke personages en Tierney valt absoluut in deze categorie. Ze is dapper en heeft haar hart op de juiste plek.

“Ik heb geleerd om me achter een vriendelijke glimlach te verbergen, maar soms, als ik onverwacht mijn spiegelbeeld in een ruit zie, zie ik mijn felle ogen branden. Hoe dichter ik bij mijn genadejaar kom, hoe hoger het vuur oplaait.”

Het Schaduwjaar is alles behalve voorspelbaar, meerdere keren werd ik op het verkeerde been gezet en zelfs overdonderd door bepaalde gebeurtenissen. Ik moet zelfs bekennen dat Kim Liggett mijn hart brak. Je leeft zo met de personages mee dat je hun pijn kan voelen. Het schaduwjaar is een indrukwekkend dystopisch verhaal waarin vooral vrouwen het zwaar te verduren hebben. Als lezer heb je hoop dat Tierney alles kan veranderen, maar hoe is dit mogelijk als de vrouwen elkaar als vijand zien?

Samen met Dionne las ik Het schaduwjaar. Wij delen de liefde voor dystopische verhalen en juist daardoor was het extra leuk om dit boek samen te lezen. Bovendien was het erg fijn dat we continu onze mening met elkaar konden delen. Benieuwd wat Dionne van Het schaduwjaar vond? Haar recensie lees je hier.

Inmiddels zijn de filmrechten van Het schaduwjaar verkocht. Ik kan niet wachten om dit boek op het grote scherm te zien.

Bestel Het schaduwjaar via Bol.com

Bedankt Best of YA voor het recensie exemplaar