Recensie: De laatste zes – Alexandra Monir

AUTEUR: Alexandra Monir
UITGEVER: Imagine
PRIJS: €17,50
WAARDERING: ⭐⭐⭐⭐⭐

Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik dol op dystopische verhalen. Daarom sprak het boek De laatste zes mij meteen aan. Het deed me in eerste instantie een beetje denken aan Phobos en aan De 100 serie. In deze recensie laat ik je weten wat ik van De laatste zes vond.

Waar gaat het boek over?
Terwijl de aarde wordt geteisterd door aardbevingen, orkanen en overstromingen worden vierentwintig van de slimste tieners ter wereld geselecteerd om één van de zes plekken te bemachtigen op het ruimteschip naar Europa – de maan van Jupiter. Daar zullen ze een nieuwe kolonie stichten.

Voor de Italiaanse wedstrijdzwemmer Leo is deze missie precies wat hij nodig heeft na het verlies van zijn familie. Maar Naomi, een Iraans-Amerikaans wetenschapsgenie, heeft weinig vertrouwen in de missie. Leo en Naomi staan aan het begin van een genadeloze strijd die hen tot het uiterste zal drijven. Maar pas wanneer er steeds minder finalisten overblijven en hun lot dichterbij komt, beseffen de twee wat er precies op het spel staat…

‘Het punt is dat we ons in een staat van oorlog bevinden,’ zegt majoor Lewis. Die me met een frons opneemt. ‘We voeren oorlog tegen ons eigen klimaat, en je mag van gelúk spreken dat jij een van de weinigen bent die de kans krijgt om te ontsnappen.’

Dit is het eerste boek wat ik lees van Alexandra Monir. Het eerste hoofdstuk las ik met open mond op het puntje van mijn stoel. Het begin was meteen aangrijpend, waardoor je meteen werd geprikkeld om verder te lezen. Door dit pakkende begin wist ik meteen dat de schrijfstijl van Alexandra Monir mij aansprak. Ze schrijft op een vlotte manier, waardoor het boek makkelijk wegleest. Daarnaast zorgt ze er ook voor dat je meeleeft met de hoofdpersonages. Wat ik kon waarderen is dat Alexandra Monir heeft besloten het verhaal vanuit twee hoofdpersonages te vertellen. De hoofdpersonages Leo en Naomi hebben allebei een totaal andere mening over de missie. Naomi staat erg sceptisch tegenover de missie, zij heeft het idee dat de overheid iets voor hen verbergt. Bovendien laat zij haar familie en haar geliefde zieke broertje achter als zij wordt gekozen. Leo is zijn familie verloren en daardoor is voor hem deze missie een lot uit de loterij. Hij kan de aarde achter zich laten en zo opnieuw beginnen. Hij is vastbesloten om één van de zes te worden. Leo en Naomi hebben gelijk een klik. Dat is de reden dat hij Naomi besluit te helpen in haar zoektocht naar antwoorden en dat brengt hen tegelijkertijd dichter bij elkaar. Het boek deed me tijdens het lezen ook een beetje denken aan De Hongerspelen, dit kwam waarschijnlijk omdat ‘de strijd’ begint met 24 deelnemers. Net als in De Hongerspelen hebben deze jongeren geen keus. De selectie is een vorm van dienstplicht.

Drieëntwintig mensen van wie ik nooit heb geweten dat ze bestonden, die mijn pad nooit hadden moeten kruisen, staan op het punt om mijn hele wereld te worden. En als ik geluk heb, als ik de laatste selectie haal… dan zal ik de rest van mijn leven moeten doorbrengen met vijf van deze vreemdelingen.’

Ik ben fan van De laatste zes! Het verhaal, de personages en het einde met een geweldige plot twist zorgen ervoor dat ik het vervolg meteen wil lezen. De cover van De laatste zes zorgt er waarschijnlijk voor dat je hem oppakt in de winkel, mijn tip is om het boek dan meteen te kopen 😉.

Koop De laatste zes bij bol.com

Bedankt Imagine voor het recensie exemplaar