Recensie: Voor wat hoort wat – Sophie Kinsella

AUTEUR: Sophie Kinsella
UITGEVER: The House of Books
PRIJS: €21,99
WAARDERING: ⭐⭐⭐⭐⭐

Alle boeken van Sophie Kinsella pronken in mijn boekenkast. Ik word namelijk altijd vrolijk van haar boeken. Als ik weet dat er een nieuw boek van haar uitkomt dan ben ik meteen enthousiast. Benieuwd wat ik van haar nieuwste boek Voor wat hoort wat vond? Je leest het in deze recensie.

Waar gaat het boek over?
Fixie Farr heeft altijd volgens haar vaders motto geleefd: family first. Wanneer ze in een koffiezaakje voorkomt dat er iets gebeurt met de laptop van een knappe vreemdeling, schrijft laptopeigenaar Sebastian als bedankje een IOU op een servetje. Als Sebastian vervolgens een baan regelt voor Fixie’s jeugdliefde Ryan, zijn de rollen weer omgedraaid en een nieuwe serie IOU’s volgt, van kleine gunsten tot levensveranderende momenten. Al snel moet ze kiezen tussen haar familie en het leven dat ze eigenlijk wil. Durft ze eindelijk voor zichzelf te kiezen?

Ik moet eerlijk bekennen dat haar vorige boek Verras me een beetje tegenviel. Het was namelijk geen ‘echte’ Kinsella. Na de eerste drie hoofdstukken in Voor wat hoort wat wist ik meteen: “Sophie Kinsella is back!” Het boek bruist van de energie, fijne humor en heeft een hoofdpersonage die je meteen aanspreekt. In Voor wat hoort wat volgen we Fixie. Ze voelt zich een beetje het zwarte schaap van de familie, ze laat zich ondersneeuwen door haar broer Jake en met haar zus Nicole heeft ze ook geen geweldige band. Als lezer wil je Fixie af en toe flink door elkaar schudden, omdat ze zoveel meer in haar mars heeft dan dat ze zelf denkt.

‘Mijn probleem is dat ik dingen niet kan loslaten. Ze zitten me dwars. Als ik een probleem zie, wil ik het oplossen, op stel en sprong. Ik word niet voor niets Fixie genoemd.’

Sophie Kinsella weet situaties te creëren waar je jezelf als lezer makkelijk in kan herkennen. Dat maakt het dat haar verhalen makkelijk weglezen. Tegelijkertijd weet ze ook haar personages goed neer te zetten. In Voor wat hoort wat roept elk personage een ander gevoel bij je op én als je dat als schrijfster voor elkaar weet te krijgen dan doe je het goed! Bovendien krijg je aan sommige personages echt een hekel, maar dit zorgt er echter niet voor dat je wil stoppen met lezen. Je wil juist weten wat er gaat gebeuren!

Het verhaal vind ik origineel bedacht, vooral met de ‘I owe you one’ briefjes. Het is allesbehalve een cliché feelgood verhaal. Voor wat hoort wat heeft een leuke, komische, maar ook een serieuze insteek. Alle onderwerpen die aan bod komen sluiten perfect aan bij het hoofdpersonage Fixie. Richting het einde werd het boek alleen maar beter. Voor wat hoort wat is absoluut één van mijn Kinsella-favorieten.

Koop Voor wat hoort wat bij bol.com

En nog een leuk nieuwtje: Er is een nieuwe Shopaholic aangekondigd! Er komt namelijk een Christmas shopaholic, deze verschijnt tegen het einde van het jaar. We moeten dus nog ‘even’ geduld hebben.

Bedankt The House of Books voor het recensie exemplaar